Het lijkt niet zo te zijn, maar de twee mannen hiernaast, vooraan Gerald Gardner, de ‘vader’ van de Wicca en Cecil Williamson zijn voor de hekserij van groot belang geweest. Cecil was lang niet zo beroemd, behalve in de binnenste kringen. Gardner introduceerde Wicca, Cecil Williamson is de orichter van het Witchcraft Museum, nu gevestigd in Boscastle in Cornwall in de UK.

Gerald Gardner was openlijk heks. Eeuwen van vervolgingen, van 1420 tot 1944, dat is een grove schatting. Er waren al geschiften over magie in Soemerië, zo’n 2000 jaar bc:

Eeuwen voor het Oude Testament op schrift werd gesteld, maakten de codices (wetboeken) van de Soemeriërs al melding van de aanpak van tovenaars en magiërs en hoe zij moesten worden aangepakt. In de codex van de Soemerische koning Ur-nammu (dat ook wel aan zijn zoon Sjoelgi wordt toegeschreven), die van ca. 2122 tot 2095 v.Chr. over Zuid-Mesopotamië heerste, wordt gewag gemaakt van straffen op tovenarij. Bron: Historiek.

De laatste ‘heks’ die vervolgd werd is Helen Duncan, dat vond dus plaats in 1944. Vele vervolgingen leidden tot het ondergronds gaan van heksen. Gerald Gardner had de intentie heksen uit de schaduwen te halen en omdat hij dacht dat hekserij door de onderdrukking zijn wortels kwijt was, de kennis was afgenomen, bestudeerde Gerald Gardner allerlei vormen van nog levende hekserij en ‘maakte’ een nieuwe religie: Wicca.

Gerald ontmoette vele mensen, nog levende heksen die ‘out in the open’ waren, zoals Doreen Valiente (werd aan hem geïntroduceerd door Cecil Williamson en werd later een belangrijk lid van Gardners Coven) Alexander Saunders, die zijn eigen Wicca variant stichtte: Alexandrian Witchcraft, maar ook hij ontmoette Cecil Williamson, iemand die niet zo blij was met de publiciteit. In zijn ervaring hoorde hekserij in de schaduwen, Silent as the Trees, zoals een eigentijdse traditionele heks Gemma Gary vertelt in haar gelijknamige boek, uitgegeven door Troy Books.

Ik ben van 5-10 juli in Cornwall geweest, waarvan 4 dagen in Boscastle. Daar heb ik mogen studeren in de bibliotheek van het Museum of Witchcraft and Magic. Wat mij in de studie opviel is dat traditionele hekserij in die steken Cornwall, Devonshire, Darmoor,  eigenlijk geheim is, een van de meest sprekende uitspraken vond ik in het boek: Oruscula Magica Vol.1 van Andrew D. Chumbly: ik vertaal het na de uitspraak:

“The true nature of magical ritual is secret; this secret is revealed within a Cipher – a matrix od symbols; the cipher is hidden within the priciples of the magical ritual itself” .
Vertaling: “De ware aard van het magisch ritueel is geheim; dit geheim wordt geopenbaard door de (zogenaamde) Cipher, een matrix bestaande uit symbolen, de Cipher is verborgen in de principes van het ritueel zelf”.

Betekenis van Cipher:
a: een methode voor het transformeren van een tekst om de betekenis te verbergen van geheime communicatie geschreven in een cijfer – vergelijk code 3b
b: een bericht in code Het cijfer kan niet zonder de sleutel worden gedecodeerd.
3: Arabisch cijfer
4: een combinatie van symbolische letters; vooral: de ineengevlochten initialen van een naammunten die het cijfer van de sultan droegen, Bron: Mirjam Webster.

Hier is een geheim binnen het geheim, dat wordt geopenbaard door inwijdingen, meditatie en de magische praktijk; het is persoonlijk en kan niet worden geleerd via een cursus of een boek. Datzelfde geldt ook voor spreuken, methodes als heling, Divinatie (waarzeggerij) en de ware aard van de ‘heks’ zelf. Daarom wordt je niet zomaar ‘lid’ van een Traditionele heksenkring in stereken als Cornwall, Dorset, Dartmoor, Exmoor etc. Je moet een proef en eed afleggen, die, als deze wordt gebroken door de geheimen openbaar te delen, zeer streng wordt bestraft. Waarom? Kijk wat er in de heksenvervolging is gebeurd, dan weet je genoeg.

Daarom schrok ik van een video, waar, bijna, in detail wordt uitgelegde hoe je een pop van deeg maakt, waarin je, door rituele seks verkregen lichaamssappen, bloed, haar van het ‘slachtoffer’ verwerkt om iemand te hexen (vervloeken). Niet alle details worden vermeld, maar eigenlijk teveel. Zo krijgt hekserij een verkeerde naam, ook al zou je dit praktiseren, dan zet je dat niet online. Ik vindt dat, persoonlijk, heksenporno, en het geeft onbekwame, geestelijk onvolwassene de mogelijkheid te experimenteren met krachten waar ze geen weet en greep op hebben.

Don’t try this at home!

Een voorbeeld van een dergelijke video’s vindt je op dit kanaal.  Ik waarschuw je echter er niet aan te beginnen; want de ‘ware heks’ zoek haar of zijn eigen pad; als je je niet kan beheersen, of uit woede zaken gaat navolgen omdat je gekwetst bent, uit wraak, of omdat je jezelf wilt bewijzen, ten kost van anderen, kan je hierdoor behoorlijk ten val. Andere onverantwoordelijke video’s vind ik op YouTube van zogenaamde ‘traditionele satanisten’. Ik kan je een ding zeggen, zouden deze personen echt ‘traditioneel’ zijn, dan zouden ze hum geheimen nimmer onthullen en deden deze zij hun werk in de schaduwen.

Troy Books

De uitgeverij Troy Books heeft wel veel uitgegeven op het gebied van Traditionele Hekserij en ben je geïnteresseerd, dan zijn deze boeken een aanrader. Ik zal zelf ook een aantal recensies neerzetten over de boeken die ik i mijn bezit heb en heb gelezen.

Wil je iets zien, dan kan ik je het Youtube kanaal van Troy Books aanraden.

 

One Thought to “Magie en terughoudendheid”

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.