Spiritualiteit en hekserij

Manipulatie: het fundament van duistere magie

 

GA ik hier nu schrijven over satanisme, Luciferanisme, duistere heksenkringen, voodoo, Ummagumma, Santeria? Ga ik mij, zoals tallozen, bezig houden met samenzweringstheorieën, of de werken van Aleister Crowley ontleden? Nee, deze bewegingen kunnen weliswaar schade bewerkstelligen, maar mijn artikel gaat over veel kwaadaardigere zaken dan hen die openlijk het ‘Linkshandige pad’ (Lefthand Path) volgen. Het gaat over de aard, het fundament van wat wij ‘zwarte magie’ noemen. Ik zal hierbij een bredere definitie hanteren, waar ik al lange tijd mee in mijn hoofd zit:

‘Het fundament van zwarte magie is manipulatie’.

En wat is manipulatie? Met elk beschikbaar middel zaken in je macht krijgen die je voordeel opleveren ten koste van andere mensen. Die macht kan bestaan uit: invloed, seks, geld, aanzien, aanhangers en dergelijke. Een andere definitie is:

‘Het kenmerk van zwarte magie is dat het mensen, dieren en de omgeving schade berokkent, zowel financieel, fysiek, emotioneel, spiritueel als seksueel.’

Hier komen zaken aan het licht waar godsdiensten, onder het mom van ‘het goede’ schade aanrichten door mensen in hun greep te houden, zodat ze hun vrijheid van denken, voelen en handelen verliezen . Het gaat hier niet om in zwarte mantel en kap gehulde figuren die een Latijnse mis achterstevoren reciteren. Nee, het gaat over hen die zich de ‘dienaren van het licht’ noemen, die schade berokkenen, zowel financieel, fysiek, emotioneel, spiritueel als seksueel. Het zijn degenen die mensen manipuleren door schuld op hen te leggen, en kwaad berokkenen, die mensen naar hun pijpen laten dansen, zich daarbij bedienend van religieuze teksten. Het zijn degenen die mensen zodanig hersenspoelen dat ze daarbij in financieel, fysiek, emotioneel, spiritueel en seksueel conflict komen. Door deze vorm van manipulatie zijn mensen niet langer in staat zelfstandig na te denken en beslissingen te nemen. Ze worden afhankelijk gemaakt van ‘de leider’ of ‘de beweging’. Men wordt ertoe aangezet iedereen die zich niet conformeert met de leer of tot de beweging te bekeren, zich van hen af te scheiden of hen te doden (in extreme geloofsgemeenschappen en sekstes), maar dat kan ook mensen monddood maken zijn. Ga je ‘de zwarte magiërs’ al herkennen? Zij die kerken, religieuze bewegingen, sekten, extreme godsdiensten of geheime genootschappen hebben verlaten zullen dit kunnen beamen: ‘Ik ben eigenlijk het slachtoffer van zwarte magie die zich presenteerde als de volmaakte en enige weg tot redding.’

De religie werd gepresenteerd als ‘de volmaakte vrijheid’, het zou je volmaakt gelukkig en vrij maken. Daarentegen, wat heeft ze bewerkt? Laat ik hier een persoonlijk tintje aan geven.

Volmaakte vrijheid?

Als tiener reeds voelde ik mij doodongelukkig. Verkering kreeg ik niet. Ik was bang te falen. Daarom durfde ik geen verkering te vragen, of gewoon uit te gaan en met iemand te vrijen. Als jongen geboren had ik niet de kennis die ik nu heb, namelijk transgender te zijn. Ik probeerde softdrugs, las alles wat los en vast zat over religie, filosofie, esoterie, occultisme, psychologie, meditatie en dergelijke. Ik zocht naar de vrijheid, vergaarde veel kennis en werd onder mijn vriendinnen en vrienden een autoriteit. Hierdoor kwam ik met velerlei figuren in aanraking die mij wel bij hun (occulte) clubje wilden betrekken. Ik zag daar niets in. Ik voelde mijzelf geen ‘schaapje onder hoede’. Echter mijn drugsgebruik liep de spuigaten uit, ik werd ziek, was nog steeds eenzaam en durfde geen relatie aan te gaan. Nu weet ik dat het uit onvrede met mijn lichaam was. Ik werd ziek, was psychisch een wrak geworden en vervuld van woede en haat naar mijzelf toe. Niet één jongedame zag in mij een potentiële minnaar en homoseksualiteit was het ook niet. Diep eenzaam en ziek wilde ik zelfmoord plegen; niemand gaf voldoende om mij om mij te koesteren. Ik greep naar een strohalm: de pinkstergemeente. Hoewel ik in die tijd ook hele lieve mensen ontmoette waar ik bijbelstudie kreeg, waren de Pinksterkerken waar ik kwam sektarisch en manipulatief. Ik deed mee met alle activiteiten, maar ontving niet de vrijheid waar ik naar verlangde. Mijn spirituele gaven, die ik voor mijn ‘bekering’  al had bleven en werden gezien als een ‘gave van de  geest’. Innerlijk ergerde ik mij in die jaren en ook daarna aan de domheid, letterlijkheid, homofobie, gebrek aan realiteitszin, ontkenning van lijden, pijn en ziekte.

Er werden veelal bewogen of emotionele preken gehouden. Als je je die dag goed voelde, was dat 100% omgedraaid na de preek. Je was schuldig, vies, verkeerd. Dan volgde er een (emotionele) oproep om naar voren te komen en voor je te laten bidden. Er werd in tongen gesproken, er werden mensen de handen opgelegd. Bij mensen met een psychische kwaal werden zogenaamd ‘boze geesten’ uitgedreven. Dan heb je er een complex bij: geesten van onreinheid  (je zal maar worstelen met eenzaamheid), geesten van occultisme, en wat voor ‘geesten’ je maar kan opnoemen. Ik vroeg mij af, is deze hele gebeurtenis eigenlijk niet het enige occulte wat zich hier manifesteert. ik ging naar huis met nog een extra schuldcomplex. Ik dacht: het komt nooit meer goed. Ik ben nooit goed genoeg voor de God die ik in mijn nood hebt gezocht In plaats daarvan was mijn toestand alleen maar erger geworden.

Vele jaren later, 30 jaar precies, werd mij ‘de wacht aangezegd’, want ik schreef fantasy, en fantasy was volgens de leiders ‘niet van God’. Zoals ook verhalen van Tokien, Harry Potter, sprookjes met kabouters en Disney films in de ban werden gedaan. Niets van ‘de wereld’ was te vertrouwen, het behoorde allemaal tot ‘het rijk van de Duivel en zijn demonen’. De kerk was die enige volmaakte plek. Dat bemerkte ik toen ik als een klein kind op het matje werd geroepen en ook in het gesprek duidelijk maakte dat ik de harde houding van bepaalde leiders niet langer accepteerde. Er werd namelijk van het podium geschreeuwd dat de mensen mee moesten gaan met ‘de leiding van de geest, anders zou God wel eens even ingrijpen in het leven van de ongehoorzame mensen. Ik was het zat, ik kon net meer. Ik maakte mij los. Al mijn ‘vrienden’ raakte ik kwijt. Maar gelukkig vond het in de wereld van de LHBT gelovigen en ex kerkgangers heel veel nieuwe vrienden, die vaak dezelfde ervaringen hadden. We waren, en zijn, elkaar tot troost, alhoewel velen van ons tot de (bijna) kerkverlaters behoren en in feite het liefst de brui aan het christendom geven. Ik ben geen gristen meer. Ik heb het gristendom achter mij gelaten en ben gewoon tegenwoordig heks.

Kerkverlating

Ik begon mij bewust te worden van ‘geaardheid’, ik dacht eerst, omdat er in mijn huwelijk geen sprake was van intimiteit, dat het kwam, dacht ik, doordat ik wellicht homo was. Anderhalf jaar later kom ik erachter trangender te zijn die ook nog eens op vrouwen valt (ruim 25% van de transvrouwen ook). Toen kwam de ontnuchtering. Ik ontmoette een lieve jonge vrouw, mijn soulmate en mijn spiritualiteit werd wakker maar ook mijn pijn, mijn frustratie met wat mij was overkomen. Ik was nog steeds de eenzame gebroken mens.  Mijn woede bleef dat de kerk die mij had moeten ‘genezen’, mij eerder ziek had gemaakt. Ik was nog steeds niet in staat mij aan mijn gevoelens toe te geven, verliefd te mogen worden van mijzelf, bang om degene die ik het allermeeste liefhad te kwetsen. Hopeloos overhoop met mijzelf, kon ik niet slapen, werd ik een emotioneel wrak. De pinkstergemeente had van mij een ‘hopeloze en hulpeloze zondaar’ gemaakt, iemand die zijn hart niet vertrouwt, niet durft toe te geven aan verlangens, iemand de dag en nacht loopt te huilen.

Jeremia 17:9 Arglistig is het hart boven alles, ja, verderfelijk is het; wie kan het kennen?’ Met deze en andere teksten werd ons verteld hoe slecht, onwaardig en verderfelijk elk mens is. Er bleef geen waardigheid meer over.

Vanbinnen kapot en gefrustreerd. Dat werkte dus als een vloek. Ik was iemand geworden met behoefte aan tederheid, liefde, intimiteit, met de onmogelijkheid te durven lief te hebben.

De gevolgen van extremisme

Dt is wat het met mij gedaan heeft. Dat is het gevolg van manipulatie, een negatief mensbeeld, een religie die zichzelf ziet als het ultieme, enige zaligmakende geloof. Tegenwoordig noem ik mijzelf weer spiritueel en dat ben ik ook. Op dit gebied heb ik heerlijke ervaringen met mijn soulmate. Ik begin weer te leven. Ik kan echter geen enkel respect meer opbrengen voor religieuze intolerantie of mensen die menen ‘de enige ware godsdienst’ te hebben. Ik tracht de vrijheid te vinden, mijn verleden heeft mij echter behoorlijk beschadigd. Dart is het gevolg van ‘duistere magie’, van intolerantie, manipulatie, een verkeerd mensbeeld. Ik zal genezen, ‘with a little help from my friends’ (Joe Cocker version), in het bijzonder door de heerlijke tijden met mijn soulmate. Ik zou niet weten hoe ik de pijn anders overleefd zou hebben.

 

4 Comments

  • Posted 1 september 2017 at 19:41 | Permalink

    Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar er is een interessante website voor mensen die hun godsdienst/geloof verlaten hebben en worstelen met hun letsels/trauma’s die ze eraan over gehouden hebben.
    Je vindt de website op de link hieronder:
    https://dogmavrij.nl/
    Misschien kan het helpen om met “lotgenoten” te spreken of hun ervaringen en genezing te lezen.
    Vrijblijvend natuurlijk. 😉

    Fijn weekend !

    • Posted 1 september 2017 at 20:34 | Permalink

      Ik ken dogmavrij. Ik zit ook op die groep en mensen zijn bemoedigd door wat ik schreef. Dank je wel, als ik er niet van geweten had, was dat een enorme hulp geweest

  • Posted 3 september 2017 at 11:23 | Permalink

    Wat een aangrijpend verhaal.. Ik hoop oprecht dat je alles helemaal te boven komt. Ondertussen lees (en leef) ik graag met je mee.

    Spiritualiteit wordt nogal eens in verschillende contexten gezien.. Na zeker een uur zoeken (google-en op ‘spiritueel blog’ e.d.) blijkt mijn gebrowse het toch waard. Er moet voornamelijk geld gemaakt worden, of in ieder geval macht – was mijn indruk tijdens mijn zoektochtje. Jouw blog is ondanks het zware verhaal een verademing.. niet alleen vanwege je opvatting over ‘zwarte magie’ waarin ik me kan vinden – maar zeker ook vanwege je moedige openhartigheid.
    Groetjes, Anne

    • Posted 3 september 2017 at 13:47 | Permalink

      Hoi Anne,
      Dan k je wel voor je reactie. Ik heb veel niet geschreven, wat je desondanks hebt gelezen. Er is namelijk heel wat zogenaamde spiritualiteit. Men bedient zich van termen, men kan goed spreken, maar ondertussen tracht men inderdaad geld te verdienen, mensen voor hun ‘clubje’ te winnen. Het gaat hen soms erom hun volgelingen ‘te gebruiken’ voor hun eigen doeleinden. Ze komen met mooie beloften, maar zijn als ‘geestelijke vampiers’ die de volgelingen uitbuiten. Ook in deze ‘clubs’ gaat het om dezelfde principes, of ze zich nu kerk, wicca, ‘genootschappen’ of wat dan ook noemen. Werkelijke spiritualiteit brengt vrijheid. Het ‘onderwijst’ wel anderen, maar met het oogmerk dat die ander haar of zijn eigen weg vindt. Het bindt je niet aan een persoon, maar geeft je de ruimte meer jezelf te worden en je eigen pad te ontdekken.
      Welkom, overigens. Vindt er het jouwe van. Ik heb ook niet alle wijsheid in pacht, ben maar een simpele ziel, die recht uit het hart schrijft, maar ik mis het punt ook wel eens. Ieder mens is beperkt in haar/zijn visie, maar elke mens draagt uniek bij aan de blinde vlekken die we hebben of bevestigt ons juist.

Post a Comment

Your email is kept private. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Follow

Get the latest posts delivered to your mailbox: